torsdag 2 juni 2016

Allium

När min pappa gått bort så blommade Allium för fullt i ett ogrässnår bakom hans garage. Jag grävde upp alla jag såg och stoppade ner dem i min rabatt. De trivs så bra hos mig.
Varje gång jag ser dem tänker jag på pappa. 

Jag har lärt mig att:
 - om man vill att löken ska föröka sig, så ska man låta fröställningarna vara
- om man odlar dem för blommans skull skär man av blomman så energin håller sig kvar i löken

I år ska jag spara en allium till fröställning och skära av resten. Fröna ska jag så i små krukor och gräva ner i marken. Till våren har jag förhoppningsvis små tunna lökstrån, cirka en halv decimeter höga. Planterar i kruka så jag vet att jag inte ska rensa bort "gräset" där. Nästa år efter det ska jag kunna se en liten bladrosett och efter ytterligare ett par år blommor de. Tanken svindlar att mina barn kanske hunnit börja på gymnasiet när mina frösådda Allium slutligen blommar,
men det kan det väl vara värt...hihi. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar